For the lover of interior design...

Welcome and thank you for visiting.

To my blog followers, I thank you for your support.

My ‘Design Desire’ blog is aiming to share my interior design knowledge with anyone who is interested in the subject. Also available in Malay translation (2011 – 2015). I hope you will follow my DESIGN DESIRE journey...

If you like to work with me, simply visit my interior design website and please contact me.


DESIGN DESIRE TOPIC OF THE WEEK:


Sunday 15 January 2012

MY FIRST WEEKLY TV FEATURES ON 'HOT HELLO ON TWO' EXPERIENCE

Hi all... Last year has been an interesting journey for my interior design promo activities. When I was in Malaysia for three months I was given the opportunity for a weekly slot on the daily local TV  English language breakfast show, 'HOT Hello On Two' on RTM TV2.

It has been two months since I left the slot. Why did I leave? Well I had to return to the UK to add the  final touches to my music tribute book venture  and also for an interior design project in London. 

Here is my experience of the TV slot.

It was on the 13th September 2011 that I was introduced to 'HOT' viewers. My initial plan was to discuss interior design and my future music book but when I was told that 'HOT' wanted my feature as a weekly slot I happily agreed!  

For the first 'HOT Hello On Two' slot, the producer wanted me talk about myself as a person, and wanted to highlight me and my passion for interior design. I selected various design images  based on the brief I was given to show the viewers. This first  slot received positive comments from viewers.

It was a great experience. Every Tuesday morning I got to talk about my passion and share my tips and work with the viewers. The main aim  for me was to deliver the interior design subject to the show's fans and I think I achieved it. It was wonderful to be part of the 'HOT' team with their regular hosts, Annie and Yasmin. The production team was so wonderful and I had a great time. It was interesting also seeing how the cameramen worked their angles and how the production team organised the images, effects and video clips on screen from their office while on-air. 

I was given the freedom to select the topics I wanted to discuss and the questions to be asked by the hosts. But of course mostly I e-mailed the producer and said 'Annie and Yasmin will use their magic on the questions'. We covered topics such as 'Penthouse Design', 'Trends Of 2012', 'Using Pattern And Colour' and more. It's not so easy to talk about a visual subject without images of the topic. A beautiful, eye grabbing image for viewers to relate to is crucial. I contacted my favourite design manufacturers in Europe to feature their products on the show. Ligne Roset's chic new designs, Fromental's beautiful handmade wallpapers and Parador's high quality wood flooring designs were among the companies I selected. There were also some images from manufacturers that I'd featured in my former US column 'Laid Back Glamour'. 


I was overjoyed to call a guest for the show, the Malaysian singer Francissca Peter, to talk about her work. Even the viewers took part towards the end of the slot by sending their home photos for a 'The Makeover' slot. I simply provided a sample board for 'HOT' fans on TV. As I have mentioned during the show this is not how a designer normally works; a designer needs to know the client before suggesting any makeover, but in this case I created ideas for them to move forward by suggesting items (the look) according to their brief and what I'd seen in the photos, the shape of the room, existing features and their furniture.
I was with 'HOT' for nine episodes. It was originally planned that I would continue the slot until December 2011 or even April 2012 (when I originally planned to return to the UK). It was a tough decision to let the slot go on a personal level but I made a good choice. The last live segment was on the 8 November 2011. We informally agreed to have it on-air again in January 2012 but I'm still in the UK. Who knows, I might come back and carry on if opportunity arises again! If you have missed any of the slots, six of the segments are available in the internet. However, three videos are not included as the copy was not perfectly completed - they will be available sometime in the future. Lets hope!
I would like to thank the whole TV2 'HOT Hello On Two' team, especially the caterer for feeding us with big breakfasts! I also wish to thank all the viewers who provided such great feedback. 

I hope you enjoy watching some clips I have attached here. Do you want MORE? OK, simply go to my YouTube page and why not join my interior design journey on my official Facebook page and Twitter.


Bye for now...


MY FIRST WEEKLY TV FEATURES ON HOT HELLO ON TWO EXPERIENCE Malay Translation:


Hi semua... Tahun lepas merupa kan perjalanan yang menarik untuk aktiviti-aktiviti reka bentuk hiasan dalaman promo saya. Apabila saya berada di Malaysia selama tiga bulan, saya telah diberi peluang untuk slot mingguan di TV di dalam bahasa Inggeris 'HOT Hello On Two' di RTM TV2.

Kini telah dua bulan sejak saya meninggalkan slot itu. Mengapa saya meninggal kan nya? Saya terpaksa pulang ke UK untuk menambah kan sentuhan akhir untuk projek muzik buku saya dan juga untuk projek reka bentuk hiasan dalaman di London.

Berikut adalah pengalaman saya di dalam slot TV.


Bermula pada 13 September 2011 saya di perkenal kan kepada penonton 'HOT'. Cadangan awal saya adalah untuk membincang kan reka bentuk hiasan dalaman dan buku muzik saya yang akan di terbit kan pada masa depan tetapi apabila saya diberitahu bahawa 'HOT' mahu menampilkan saya sebagai slot mingguan saya dengan senang hati bersetuju!


Bagi slot yang pertama untuk 'HOT Hello On Two', penerbit mahu kan saya bercakap mengenai diri saya, dan ingin untuk menyerlah kan saya dan minat saya untuk reka bentuk hiasan dalaman. Saya memilih pelbagai gambar reka bentuk berdasar kan 'brief' yang saya telah diberikan untuk menunjuk kan saya kepada penonton. Untuk slot pertama saya menerima komen positif daripada penonton.


Ia merupakan satu pengalaman yang hebat. Setiap pagi Selasa, saya berpeluang untuk bercakap tentang minat saya dan berkongsi tips dan projek saya dengan penonton. Tujuan utama bagi saya adalah untuk menyampai kan erti reka bentuk hiasan dalaman kepada peminat dan saya fikir saya telah mencapai tujuan nya. Pengalam saya amat menyeronok menjadi sebahagian daripada team 'HOT' bersama host, Annie dan Yasmin. Bersama pengalam hebat ini saya berpeluang juga memerhati kan bagaimana jurukamera bekerja dari sudut pandangan camera dan bagaimana team 'HOT' menganjurkan imej, kesan 'effects' dan klip video pada skrin TV dari pejabat mereka ketika rancangan nya di udara.


Saya telah di beri kan kebebasan untuk memilih topik-topik yang saya ingin membincang kan dan soalan-soalan yang ditanya oleh host. Tetapi sudah tentu kebanyakannya saya e-mail kepada penerbit dan berkata 'Annie dan Yasmin akan menggunakan ketetapan mereka pada soalan-soalan'. Kami telah meliputi topik-topik seperti 'Design Untuk Penthouse', 'Trend 2012', 'Menggunakan Corak Dan Warna' dan banyak lagi. Ia tidak mudah untuk bercakap tentang subjek visual tanpa imej-imej berkaitan dengan topik. Imej yang indah, manarik buat mata memandang penting untuk penonton memahami topik yang di bingcang kan. Saya menghubungi beberapa 'manufacturer' di Eropah untuk menampil kan produk mereka di acara itu. Reka bentuk yang bergaya baru dari Ligne Roset, kertas dinding dari Fromental buatan tangan yang indah dan reka bentuk lantai kayu berkualiti tinggi dari Parador adalah antara syarikat-syarikat yang saya pilih. Terdapat juga sesetengah imej daripada syarikat yang saya telah ketengah kan di dalam bekas kolum bulanan saya 'Laid Back Glamour' di US.


Saya gembira kerana dapat memanggil tetamu untuk slot 'HOT', dia ada lah penyanyi Malaysia Francisscca Peter, untuk bercakap tentang kerjanya. Malah penonton 'HOT' juga mengambil bahagian dengan menghantar gambar rumah mereka untuk slot 'Makeover'. Saya hanya menyediakan 'sampel board' untuk peminat 'HOT' di kaca TV. Seperti yang telah saya sebut kan dalam rancangan ini cara ini bukan bagaimana pereka bentuk hiasan dalaman berkerja; pereka hiasan perlu tahu diri pelanggan serana rapat sebelum mencadang kan makeover, tetapi dalam cara ini saya mencipta idea-idea bagi mereka untuk bergerak ke hadapan untuk mencantik kan rumah dengan gambar-gambar yang telah saya cadang kan. Sampel board ini di cipta mengikut apa yang saya lihat dalam foto, bentuk bilik nya, ciri-ciri sedia ada dan perabot mereka.


Saya bersama dengan 'HOT' untuk sembilan episod. Ia pada asalnya dirancang bahawa saya akan terus bersama slot ini sehingga bulan December 2011 ataupun April 2012 (bulan asal nya saya merancang untuk kembali ke UK). Ia adalah satu keputusan yang sukar untuk membiarkan slot ini berakhir dari sudut peribadi tetapi saya membuat pilihan yang terbaik. Show 'live' yang terakhir ialah pada 8 November 2011. Kami secara tidak rasmi telah bersetuju untuk ke udara sekali lagi pada bulan Januari 2012 tetapi saya masih di UK. Siapa tahu, saya mungkin kembali dan menjalan kan slot ini jika peluang timbul lagi! Jika anda telah terlepas mana-mana slot, enam episode boleh didapati dalam internet. Walau bagaimanapun, tiga video yang tidak  di rakan kan secara lengkap tidak dapat di siar kan - mungkin ia dapat di siar kan untuk masa hadapan bila saya menerima copy nya.


Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada keseluruhan team 'HOT Hello On Two' TV2, terutama nya caterer yang memberi makan kepada semua dengan sarapan pagi yang besar! Saya juga ingin mengucap kan terima kasih kepada semua penonton yang memberi kan maklum balas yang hebat.


Saya berharap anda suka menonton pada beberapa klip yang saya telah di papar kan di sini. Adakah anda nak lagi? OK, anda hanya perlu pergi ke laman YouTube saya dan jika sudi untuk mengikuti perjalanan reka bentuk hiasan dalaman saya sila lah 'LIKE' Facebook page saya dan Twitter saya.


Sekian dan jumpa lagi...


You might also like:

No comments:

Post a Comment